”The Food Mood Connection” de Uma Naidoo – Despre legătura dintre mâncare și creier

8 iulie 2022 de  Oana Borviz    

Se întâmplă uneori ca prietenii de la edituri să-mi trimită în același timp cărți iar atunci, pe lângă bucuria de a le primi, de a le atinge, de a le mirosi și răsfoi, simt și un ușor blocaj pentru că nu știu, efectiv, cu care să încep. Deși majoritatea sunt titluri pe care așteptam cu nerăbdare să le citesc (vezi imaginea de mai jos), de data asta m-am decis repede pe care să-l dau gata:)

Titlu  •  The Food Mood Connection
Autor    Uma Nardoo

Numãr pagini   464

Anul publicãrii   2022
Publicat de   Publica

Îți spun și de ce: de o vreme bună sunt mult mai atentă la ceea ce mănânc, prin urmare sunt mai atentă și la ceea ce cumpăr și cum îl prepar în bucătărie. Eu m-am apucat relativ târziu de gătit (după ce au apărut copiii) iar rețetele după care găteam erau, în mare parte, cele de bucătărie tradițională. Între timp, mi s-au mai rafinat și mie gusturile (cred:), am mai mâncat și eu pe la alții (pe la greci, francezi, italieni), am văzut cum gătesc prietenii mei gurmanzi și uite așa mindsetul în ceea ce privește mâncarea a început să se schimbe.

Veți înțelege, așadar, de ce nu am rezistat celor două cărți de la editura Publica: „The Food Mood Connection„ de Uma Naidoo și „Gust. Autobiografia mea culinară„ de Stanley Tucci.

Practic m-am apucat de amândouă (ba chiar am gătit și o primă rețetă din cartea lui Tucci – Ouă cu roșii de la pagina 24 -) dar am decis să rămân deocamdată cu „The Food Mood Connection„, nu doar pentru că explică foarte bine de ce anumite alimente sunt bune iar altele nu, ci mai ales pentru că te face să înțelegi că există o legătură esențială între mâncare și creierul uman și că anumite alimente și ingrediente te pot ajuta efectiv în lupta cu depresia, anxietatea, ADHD-ul, oboseala sau insomnia.

Uma Naidoo – doctor în științe medicale, pediatru certificat (Harvard Medical School), chef profesionist (Cambridge School of Culinary Art) și specialist în nutriție (Cornell University) – explorează aici 10 afecțiuni mintale diferite arătând legătura indiscutabilă dintre intestin și creier și, prin urmare, legătura dintre mâncare și starea noastră psihică. Ca mulți alții, nici Naidoo nu dădea credit ideii conform căreia între nutriție și sănătate ar exista o relație esențială dar, din momentul în care a aflat că suferă de cancer (de care s-a vindecat între timp) și-a schimbat complet modul de a se raporta la mâncare iar viața ei s-a schimbat la 180 de grade. 

„The Food Mood Connection„ e un volum complex, cu multe definiții științifice, cu exemple de cercetări și experimente, dar este structurat foarte bine în capitole și subcapitole tematice, pe pe care le poți alege după bunul plac fără să urmezi ordinea în care se succed.

Naidoo explică pe limba tuturor de ce anumite alimente ne fac rău iar altele bine. 

În capul listei cu alimente care ne amorțesc simțurile și care ne pot alimenta anxietatea sau depresie este zahărul, urmat de produse de patiserie și băuturi carbogazoase. În vreme ce printre cele mai nutritive alimente sunt orezul brun, quinoa, ovăzul integral, semințele de chia, fructele de pădure (afinele în mod special). 

De ce e posibil ca zahărul să provoace depresie? Pentru a supraviețui și funcționa, creierul se bazează pe glucoză, un tip de zahăr din hrana pe care o consumăm. În decursul a 24 de ore, creierul are nevoie doar de 62 de grame de glucoză ca să-și facă treaba – o dovadă incredibilă de eficiență energetică având în vedere că creierul are cel puțin 100 de miliarde de celule -. Poți ajunge cu ușurință la acest nivel consumând alimente sănătoase, integrale. 

Consumul de alimente nesătătoase, procesate, cum sunt produsele de patiserie și băuturile carbogazoase, care sunt pline de zaharuri rafinate și adăugate,…., inundă creierul cu prea multă glucoză. Această ”inundație cu zahăr” poate duce la inflamație în creier și în cele din urmă la depresie.

Vei găsi în cartea asta cam tot ce ține de relația dintre mâncare și creier și, crede-mă, e extraordinar să înțelegi cum ceea ce bagi în stomac influențează într-un fel sau altul viața ta mintală. Sunt informații despre alimentele bogate în fier, magneziu, zinc etc, despre mirodenii, condimente și ierburi cu efect miraculos asupra sănătății, aflii (eu nu știam) că stilul mediteraneean de alimentație încorporează toate alimentele care luptă cu depresia.

Sunt și ghiduri de păcălire a oboselii, anxietății și a altor afecțiuni psihice. Ba mai mult, Naidoo include și o secțiune generoasă cu rețete sănătoase și oferă ponturi de organizare în ceea ce privește cumpărăturile și gătitul. Ea e de părere că trebuie să-ți organizezi bucătăria ca un chef, cu oale, tigăi, tăvi, boluri, cuțite de mai multe dimensiuni – faza cu castronele cu ingrediente nu se întâmplă doar în emisiunile de bucătari, ci în orice bucătărie organizată -, ceea ce eficientizează munca oricărui om care gătește.

Uite, trec mai jos câteva alimente/ingrediente despre ale căror beneficii vorbește Naidoo în carte. Sper că ți-am trezit curiozitatea, iar dacă vrei să aflii mai multe despre minunile pe care le pot face anumite alimente în viețile noastre, intră pe umanaidoomd.com!

Capsaicina (compusul din ardeii iuți care îi face să fie condimentați) reface echilibrul energetic al corpului

Mușețelul (da, planta aia super banală pe care o vezi și pe marginea drumului) reduce axietatea

Ceapa (chestia aia care pute și care te face să plângi) scade nivelul zahărului din sânge 

Nucile (alea care cresc la bunica în curte sau nucile de Brazilia) conțin uleiuri sănătoase dar și vitamine și minerale de care are nevoie creierul nostru 

Șofranul (cel mai scump condiment din lume) este un antidepresiv eficient, având efecte pozitive și asupra libidoului

Avocado (fructul ăla din care faci guacamole) conține aproape 20 de vitamine și este o bogată sursă alimentară de bor, un element esențial pentru producția de hormoni sexuali.

Afinele (preferatele lui Moș Martin) au o sumedenie de proprietăți benefice pentru organismul uman, ajută la îmbunătățirea memoriei și la controlarea efectelor negative ale traumei

Oana Borviz

Înainte de a mă îndrăgosti de cărți mi-au plăcut altele: să pictez, să bricolez, să văd filme. De fapt, am început să citesc cu adevărat în primii ani de liceu, când mi-am dat seama cât de savuroase pot fi momentele în care ești singur cu o carte în mână. De atunci, cititul a devenit un soi de obișnuință care îmi face bine, îmi dă echilibru și mă inspiră. Citește mai mult.




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.