Fragment audio din cartea ”Moștenirea” sau cum arată familia contemporană.
Imaginând povestea a patru frați care trebuie să-și împartă moștenirea, Cynthia D’Aprix Sweeney a construit un roman fermecător despre familii disfuncționale, despre ambiții și iluzii dar, mai ales, despre întortocheata cale spre adevăr.
Titlu • Moștenirea
Autor • Cynthia D’Aprix Sweeney
Gen • Roman
Numãr pagini • 426
Anul publicãrii • 2019
Publicat de • Litera
Cynthia D’Aprix Sweeney este unul din acei scriitori care s-au apucat de scris la maturitate, după vârsta de 50 de ani în cazul ei, și care au reușit încă de la primul roman să-și demonstreze calitățile. ”Moștenirea”, scris pe parcursul a doi ani de masterat la Bennington Writing Seminars, a fost una dintre senzațiile literare ale anului 2016, când New York Times l-a clasat pe locul al treilea în lista sa cu bestseller-uri iar publicații ca People, Washington Post sau San Francisco Chronicle l-au numit ”cea mai bună carte a anului”. Apărută anul trecut și în colecția Buzz Books, de la Litera, cartea continuă să aibă mare impact asupra cititorilor, drepturile de autor ale cărții fiind vândute până acum în 25 de țări iar Amazon Prime Video având în pregătire un film pe baza scenariului scris chiar de Sweeney.
Oaia neagră
Povestea care a cucerit atâtea minți este despre o familie newyorkeză pe nume Plumb care își retrasează direcțiile după ce se lămurește în privința unei moșteniri. Toată cartea se construiește în jurul acestei moșteniri care, în mod normal, ar trebui să se împartă la toți cei patru frați (maturi de acum) dar care în cele din urmă are parte de alt destin.
Leo este cel mai mare dintre frați, e inteligent și carismatic, egoist și dependent (de droguri și alcool până la un punct), de libertate și burlăcie.
Romanul începe chiar cu el, personaj cheie (deși este mai mult absent decât prezent), fugind de la o nuntă cu o chelnăriță de 19 ani căreia îi promite marea cu sarea. Cei doi au un accident în urma căruia fata rămâne fără un picior, Leo ajunge la dezalcolizare iar frații lui (Jack, Melody, Bea) sunt lăsați cu buza umflată în ceea ce privește moștenirea care este înjumătățită pentru a plăti cheltuielile de îngrijire ale lui Leo, tăcerea lui Matilda (chelnărița) și cheltuielile de divorț ale fratelui lor mai mare.
Pretexte
Toți se bazau pe acești bani lăsați prin testament de tatăl lor și așteptau cu înfrigurare ziua în care banii puteau fi împărțiți legal: ziua în care Melody ar fi împlinit 40 de ani. Toți au motivul lor întemeiat să se bazeze pe moștenire iar Cynthia D’Aprix Sweeney știe cum să redea, în mod gradat, stările prin care trec cu toții, de la speranțe naive la deziluzii de proporții: Melody are de plătit ipoteca casei sale dragi dintr-o suburbie luxoasă a New York-ului, plus taxele de universitate ale gemenelor ei; Jack, un homosexual simpatic care trăiește de 20 de ani cu soțul lui, Walter, are de plătit, în secret, o rată la bancă; Bea, care lucrează la o publicație amărâtă care nu o motivează cu nimic, vrea să-și relanseze cariera de scriitoare.
Frații au ambițiile și frustrările lor, nemulțumirile și slăbiciunile lor – atribuții cu care scriitoarea își înzestrează și personajele secundare –, care le ghidează o mare parte din gânduri și acțiuni dar de care reușesc să se descotorosească în cele din urmă lăsând loc în viața lor lucrurilor care contează cu adevărat.
Diversitate
Avem aici tot felul de tipologii: carismaticul sclipitor care poate scoate din orice o afacere profitabilă dar pe care nu te poți baza niciodată (Leo); mama cu normă întreagă care se sacrifică pentru copiii ei (Melody); soțul înțelegător care vede și iartă tot (cei doi Walter, unul soțul lui Melody, celălalt soțul lui Jack); artistul neîmplinit care se risipește ani întregi făcând altceva decât ceea ce-și dorește cu adevărat (Bea); homosexualul neînțeles care caută punți de comunicare cu ceilalți (Jack și adolescenta Louisa, una din gemenele lui Melody).
Sweeney le construiește din mers adăugându-le mereu câte ceva, îmbogățindu-le cu câte o calitate sau scoțându-le la iveală câte o meteahnă. Ajungi să le înțelegi mecanismele gândirii și, chiar dacă nu poți fi de acord cu multe din acțiunile lor, accepți că alegerile sunt în perfect acord cu caracterele lor.
Cumva, însă, dintre toate personajele, cele secundare sunt mai vii, poate și pentru că poveștile lor sunt mai percutante: Matilda, care visa să devină cântăreață, ajunge să-și întemeieze o familie alături de un bărbat ca ea, cu dizabilități; Tommy, bărbatul care și-a pierdut nevasta în atentatul de la Turnurile Gemene, se desprinde de fantoma iubitei lui soții abia după ce reușește să scape de o statuetă pe care o considerase mult timp mesajul trimis de dincolo de soția lui; Stephanie, o agentă literară independentă care-și găsește un nou scop în viață după ce află că e însărcinată cu Leo.
E captivant să urmărești cum le îmbină, cu ironie și umor negru, destinele, cum le confruntă unele cu altele așezându-le în final pe drumurile lor. ”Moștenirea” e o poveste de familie cât se poate de realistă, desfășurată pe fundalul impunător al New York-ului dar recognoscibilă pentru orice altă familie de pe glob. Căci până la urmă, Cynthia D’Aprix Sweeney a construit povestea familiei contemporane de pretudindeni, în care pulsează probleme legate de identitate, moștenire, bani, ambiție, competiție, sex, moarte.
Înainte de a mă îndrăgosti de cărți mi-au plăcut altele: să pictez, să bricolez, să văd filme. De fapt, am început să citesc cu adevărat în primii ani de liceu, când mi-am dat seama cât de savuroase pot fi momentele în care ești singur cu o carte în mână. De atunci, cititul a devenit un soi de obișnuință care îmi face bine, îmi dă echilibru și mă inspiră. Citește mai mult.