Dacă prima provocare carte/film a fost „Prin ochii ei“ de Sarah Pinborough, iată o a doua provocare: „Haosul din urma ta“, thrillerul spaniolului Carlos Montero, adaptat de Netflix la o miniserie de opt episoade.
Când am primit, în urmă cu puțin timp, cartea (de la prietenii de la Univers), primul lucru care mi-a atras atenția la copertă a fost, nu doar imaginea cu două tinere stând într-un lac, cu apa venindu-le până la genunchi, ci și logo-ul Netflix ce indica ecranizarea cărții. Așa am aflat că romanul scris în 2016 de Carlos Montero (romancier, scenarist, regizor, producător) a fost adaptat chiar de el la o mini serie Netflix, în urmă cu un an. Pentru că îmi plac thrillerele, nu am stat pe gânduri: m-am apucat de citit cartea și de vizionat filmul. Citeam 5-6 capitole, urmăream 1-2 episoade și tot așa. Nu zic că a fost simplu, ritmul cărții e unul, cel al filmului e altul și e destul de frustrant să te limitezi la doar un episod în condițiile în care știi sigur că ai putea devora seria într-o singură zi. Dar eu așa mi-am propus și a funcționat:)
Cititori/cinefili
Despre ce este vorba? Într-un sat din Galicia, Novariz (care apropo, e fictiv), o tânără profesoară (Viruca) este găsită moartă după ce, cu o lună în urmă, fusese dată dispărută. În locul ei vine o altă profesoară, Raquel care se mută aici temporar, până când cei de la liceu aveau să găsească un înlocuitor permanent. Lucrurile încep să o ia razna însă destul de repede iar Raquel se trezește într-un vârtej de întâmplări și amenințări cărora încearcă să le dea de cap.
Povestea e construită deștept, și în carte și în film, Montero știe cum să alcătuiască un thriller, și pentru cititori și pentru cinefili, „Haosul din urma ta“ fiind al doilea lui roman iar experiența lui în televiziune fiind vastă (a scris sute de scenarii pentru seriale tv precum drama polițistă „El comisario“ sau seria Netflix pentru adolescenți „Élite“)*.
Cartea e alcătuită frumos în jurul acestui mister, povestea fiind spusă printr-o alternanță de voci: una la persoana întâi (Raquel), cealaltă la persoana a treia (autorul). În film, sunt construite două planuri: cel al trecutului imediat, în care Viruca era centrul în jurul căruia roiau întâmplările; cel al prezentului, în care Raquel devine obsedadă de dorința de adescâlci ițele.
Domestic noir
Montero e pasionat să scrie despre adolescența târzie, despre această perioadă „plină de iluzii și îndrăzneală, când lupți împotriva tuturor” (cum spune el), ceea ce explică de ce a fixat povestea într-un mediu preuniversitar. Practic, majoritatea scenelor au loc în liceul Novariz sau în împrejurimi. Sunt redate relațiile dintre profesori, dintre profesori și elevi, sunt puse în discuție comportamentul ciudat al adolescenților, teribilismul, vulnerabilitățile și angoasele lor, dar și greul cu care se luptă profesorii în încercarea de a-i înțelege și de a-i ajuta.
Montero pune sub lupă toate aspectele negative ale lumii adolescentine: hărțuirea, discriminarea, abuzul, expunerea la rețelele de socializare, drogurile, suicidul.
Thrillerul lui Montero are de toate: are un mediu propice (un sat cu ape termale, unde e mai tot timpul ceață și umezeală); are situații contradictorii care să te conducă mereu pe piste greșite; are personaje diferite ca structură; are limbaj direct, accesibil; are suspans; are un final nemaipomenit.
Sunt multe detalii din carte care în film apar în alte puncte pe axa temporalității (cum este scena de la începutul cărții, când este găsit cadavrul Virucăi, și care în film apare mult mai târziu în timp), dar asta nu poate fi decât rezultatul unor decizii regizorale inteligente. Ambivalența personajelor (apropo, joacă și Montero în film, în rolul soțului Virucăi), toxicitatea relațiilor sunt foarte bine redate și în narațiunea cărții și în cea a filmului, la fel cum este redată furia (Iago, adolescentul frumos și tulburat, care duce cu el un secret greu ca piatra, este cel mai bun exemplu de furie adolescentină). Montero e foarte atent la realitatea din jur, de acolo luându-și practic tipologiile, situațiile familiale și sociale, relațiile dintre copii și părinți abuzivi, pe baza cărora își construiește intriga.
„Haosul din urma ta“ este un thriller ușor atipic, e o dramă, un „domestic noir“, cum îl numește Montero, în care descoperi, dincolo de misterul unei crime, probleme extrem de actuale și de urgente.
Înainte de a mă îndrăgosti de cărți mi-au plăcut altele: să pictez, să bricolez, să văd filme. De fapt, am început să citesc cu adevărat în primii ani de liceu, când mi-am dat seama cât de savuroase pot fi momentele în care ești singur cu o carte în mână. De atunci, cititul a devenit un soi de obișnuință care îmi face bine, îmi dă echilibru și mă inspiră. Citește mai mult.