Simona Adina Maxim: Jazz-ul care are cea mai mare căutare trebuie sa aibă o linie melodică și ritmică ce „vorbește în limba fiecăruia”.
15 mai 2020 de Oana Borviz •
Mai sunt doar câteva zile până la Festivalul de Jazz de la Sibiu, cel mai bătrân festival al genului de la noi, iar despre noutățile celei de-a 49-a ediție am stat de vorbă cu directorul festivalului, Simona Adina Maxim.
Om de bază al echipei SJF de aproape 20 de ani, de pe vremea când avea ”în dotare doar o mașină de scris și fax”, după cum spune chiar ea, Simona ne-a dezvăluit câteva din surprizele care ne așteaptă între 16 și 19 mai la Sibiu și ne-a descris, așa cum a simțit-o personal de atâtea ori, atmosfera specială a acestui festival.
Cum arată editia nr. 49 în comparație cu cea de anul trecut? Ce aduce ea nou?
Fiecare nouă ediție Sibiu Jazz Festival aduce un plus de valoare, ceva nou, ceva diferit față de cele anterioare, mai ales că ne pregătim deja pentru ediția aniversară de anul viitor, care va marca 50 de ani.
Pe lângă atmosfera și muzica de cea mai bună calitate cu care publicul deja s-a obișnuit, anul acesta dezvoltăm un proiect amplu intitulat „Jazzy Flavors”, care se înscrie perfect în programul Sibiu Regiune Gastronomică Europeană. Complexitatea jazzului îl face un gen muzical care este ascultat de cei care au o cultură muzicală – este ceea ce numesc americanii “an acquired taste”. La fel ca în gastronomie, unde gusturile se rafinează pe măsură ce trăim experiențe culinare mai multe și mai variate, jazzul are o paletă largă de adresabilitate și acoperă gusturi de la începătorii în muzică până la pretențioși. Jazzul este un mix perfect de arome, gusturi și senzații și completează perfect o experiență gastronomică.
Ce este la mare căutare acum în materie de jazz?
Proiectele muzicale care surprind prin creativitate, ingeniozitate, deschidere pentru a fuziona cu alte genuri muzicale extrem de apreciate precum rockul, bluesul, muzica latino, chiar muzică clasică și tradițională. Pentru că nu se adresează exclusiv unui public avizat, jazz-ul care are cea mai mare căutare trebuie sa aibă o linie melodică și ritmică ce „vorbește în limba fiecăruia”.
Cum este privit „bătrânul” festival de la Sibiu în comparație cu alte festivaluri de jazz apărute în ultimii ani?
Sunt doua aspecte pe care vreau să le evidențiez. Mai întâi, în mediul artistic, SJF este privit cu un respect sincer și nemărginit. Pentru muzicienii din țară dar și de peste hotare este o onoare să fie invitați pe scena Sibiu Jazz Festival. Chiar se spune că dacă ai fost în România și nu ai cântat la Sibiu Jazz Festival, trebuie neapărat să revii! Sunt foarte puține festivaluri și manifestări culturale în general din Europa care se pot mândri cu o tradiție de 49 de ani, iar artiștii apreciază foarte mult acest lucru, mai ales că ei conștientizează cel mai profund dificultățile cu care se confruntă societatea în finanțarea și promovarea adevăratei arte muzicale.
Publicul apreciază tot mai mult culoarea pe care o emană SJF. Este abia a treia ediție organizată în aer liber după anul 1995. Și a crescut enorm. Deși inițial l-am organizat în Piața Mică în anul 2017, imediat am constatat ca nu avem suficient loc, iar anul trecut am pus stăpânirea piața Mare a Sibiului la fel ca în anul 1995 când Jan Garbarek a trăit pe scena de la Sibiu momente unice în cariera sa, într-o noapte cu lună plină. Încă mai avem filmările de atunci care sunt neprețuite…
Cu alte cuvinte, Sibiu Jazz Festival este manifestarea culturală perfectă, care atrage și mulțumește deopotrivă connoisseurs și proaspăt inițiați sau doar iubitori de frumos.
Care este cel mai bine cotat artist al momentului care vine la Sibiu?
Ca să fiu corectă trebuie să mărturisesc că nu pot sa aleg un singur artist. Sunt trei „vârfuri de lance”: Conexión Cubana (a doua generație Buena Vista Social Club), Sergio de Lope (acum e pe val în Spania) , – “Electrocutango Project”, un norvegian care va șoca publicul trecând de la jazz la salsa și tango, apoi iar la muzică clasică și înapoi la jazz. O călătorie extraordinară!
Concertele din acest an susținute de invitații străini abordează o paletă foarte largă de stiluri, cu influențe extrem de diverse: world music, folclor și muzică clasică (Broes, Belgia, 16 mai, ora 19.00), jazz contemporan (Jeff Herr Corporation, Luxemburg, 17 mai, ora 19.00), flamenco-jazz (Sergio de Lope, Spania, 17 mai, ora 21.00), jazz-rock (Shalosh, Israel, 18 mai, ora 17.00), soul-jazz (Jazzodrom, Austria, 18 mai, ora 21.00) și jazz latino (Electrocutango, 19 mai, ora 19.00, și Conexión Cubana, 19 mai, ora 21.00).
Care a fost muzicianul cel mai greu de curtat?
Sverre Indris Joner (Electrocutango). Este un muzician extrem de solicitat și trebuie contactat și convins să accepte un anumit eveniment cu mult timp înainte accesat. Am încercat și la ediția de anul trecut, însă fără succes. Ne bucuram să-l avem anul acesta, întrucât am reușit să încheiem precontractul în vara anului 2018.
La primele ediții veneau din toată țara tineri, mai cu seamă studenți. Astăzi se întâmplă la fel?
Bineînțeles. Așteptăm foarte mulți tineri din afara Sibiului și chiar din străinătate. Nu pot să nu fiu puțin nostalgică și să menționez faptul că studenții care veneau la primele ediții, cei care mai pot călători în ciuda vârstei, vin și acum. Pentru că la Sibiu retrăiesc atmosfera și „febra” muzicii care a marcat festuvalul de la primele ediții.
Cum este publicul de jazz, în general? Dar cel de la Sibiu?
În general, publicul de jazz este un public care ascultă muzică bună indiferent de gen. Este un public educat, cu gustul elevate și în alte domenii. Pot spune că se îndreaptă spre zona premium în preferințele culinare, vin, consum cultural și tot ce înseamnă entertainment.
Ce este surprinzător acum, este noua generație de „consumatori de jazz”, tineri care descoperă jazzul accidental, din curiozitate, chiar din elitism sau frondă. Noi îi așteptăm și primim pe toți cu drag și încercăm să-i ținem aproape.
Publicul din Sibiu acumulează destul de multă frustrare. Suferă pentru că pe parcursul anului sunt prea puține evenimente de gen, fără promovare adecvată, fără o locație dedicată. Echipa noastră luptă la propriu să aducă îmbunătățiri în acest sens.
La ce număr de spectatori vă așteptați în acest an?
Ne așteptăm și la 7000 de spectatori pe zi, dar este posibil ca aceste cifre să fie clar depășite. În prezent, cu greu se mai găsesc în oraș locuri de cazare pentru perioada amintită.
Ce înseamnă Festivalul de Jazz de la Sibiu pentru Simona Maxim?
Atmosfera festivalului se îmbină cu atmosfera orașului. Dacă iubești jazzul și iubești Sibiul vei avea parte de momente unice, de clipe de fericire.
Pentru mine personal pot să spun că festivalul de jazz de la Sibiu este proiectul vieții mele. Am început să lucrez pentru festival în urmă cu 19 ani, la vremea aceea aveam în dotare doar o mașină de scris și fax. Am crescut cu festivalul, dar ce e drept acesta mă depășește ca vârstă.
Înainte de a mă îndrăgosti de cărți mi-au plăcut altele: să pictez, să bricolez, să văd filme. De fapt, am început să citesc cu adevărat în primii ani de liceu, când mi-am dat seama cât de savuroase pot fi momentele în care ești singur cu o carte în mână. De atunci, cititul a devenit un soi de obișnuință care îmi face bine, îmi dă echilibru și mă inspiră. Citește mai mult.